11.06.2014

Najlepsze teksty z dzieciństwa


Z nieukrywanym sentymentem wspominam czasy swojego dzieciństwa. 
Nie żeby teraz było mi źle (absolutnie nie), ale kiedy myślę o tych beztroskich latach, kiedy nie wiedziałam co to Internet i smarfony, wydaje mi się, że wtedy czas płynął jakby wolniej, choć żyło się intensywnie (wiecie, te zabawy w chowanego, zbijaka, podchody itp. były wyczerpujące). 
Nachodzi mnie też refleksja, że dzisiejsze dzieciaki dużo tracą – przede wszystkim godziny spędzone na dworze z rówieśnikami i ziomkami. 

Właśnie w czasie takich zabaw na świeżym powietrzu rodziły się te wszystkie cwaniacko-głupkowate odzywki, które dziś z uśmiechem przywołuje w pamięci. Jako że sporo się ich uzbierało, podzieliłam je na cztery kategorie. Może wśród nich znajdą się takie, które ty też znasz. Oto i one:


1. Kategoria prosząco-zbywająca:

Prosi to się byka o befsztyka
Daj to jest chiński sprzedawca jaj
Spadaj. Sam się zbadaj
Daj cukierka. Idź do Gierka. Gierek ma, to ci da


2. Kategoria radząco-ostrzegawcza:

Nie wypinaj języka, bo ci krowa nasika
Nie gadaj tyle, bo cię zjedzą motyle
Nie bądź taki mądry, bo cię ruskie kupią
Jak pies szczeka, to mu miska ucieka
Nie bój żaby. Żaba w wodzie nie ubodzie
Dwóch na jednego to banda łysego
„No” to się mówi do krowy albo do teściowej


3. Kategoria pytająco-poznawcza:

Ile masz wzrostu? Tyle co zarostu
Co? Jajeczko!
Nie wiesz? To się nawiedz
Czemu? Bo nie ma dżemu
Dlaczego? Daliego (to chyba od tego malarza Salvadora:-))
Co się gapisz? Bo mam oczy. To ci żaba wskoczy, a jak nie, to cię zje


4. Kategoria słowno-rymowa:

Powiedz „samochód na ostrym zakręcie” – zdejmij majtki i zrób zdjęcie
Powiedz „korzeń” – idź do kibla i się ożeń
Powiedz „pasek” – twój tata jest grubasek

Takie teksty zna chyba każdy. Zauważyłam, że im jestem starsza, tym one bardziej mnie śmieszą. Na pewno były jeszcze inne, o których już nie pamiętam, ale jak sobie przypomnę, na pewno wrzucę na blogaska. Myślę, że w przyszłości na blogu pojawią się jeszcze inne teksty dotyczące szalonych lat 90. 
To były przecież cudowne, kolorowe czasy!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz